De key to succes, consistentie

Veel mensen willen fit of fitter worden. In januari hebben veel mensen dat doel en net voor de zomer begint komt de motivatie vaak ook weer opzetten. Als je dan wil afvallen of juist wat gespierder wilt worden kun je op internet veel informatie vinden. Behalve dat er helaas ook veel slechte informatie tussen zit is al die informatie helemaal niet het belangrijkste. Hoe je precies moet trainen, wat je moet eten en allerlei moeilijke termen heb je in de basis helemaal niet nodig. De key to succes is namelijk simpelweg consistentie. Gewoon regelmatig je workout voltooien en gezond blijven eten gaat je honderd procent dichter bij je doelen brengen.

Het belang van consistentie

Consistentie is natuurlijk niet zo’n sexy term. Wanneer iemand vraagt wat hij moet doen voor een fit lichaam is het veel interessanter om allerlei theorieën eruit te gooien en tips te geven. Toch kun je het beste gewoon antwoorden; maak een plan qua training en voeding en voer dit consistent uit. Uit een onderzoek is ook gebleken dat de winst van kracht bij ongetrainde mensen niet wordt bepaald door een bepaalde techniek, een type schema, het aantal herhalingen of hoe lang een training duurt. Het wordt bepaald door de frequentie van trainen. Voor voeding geldt hetzelfde. Consistent het goede doen op deze twee vlakken, en dat is niet hetzelfde als het perfecte doen, levert altijd resultaat op.

Als jij dus een fit lichaam wil kun je zeker kijken naar de manieren van trainen en wat goede voeding is. Sterker nog, dat is ook heel belangrijk. Zonder consistentie levert die informatie echter niets op. Belangrijk om hierbij te onthouden is dat motivatie komt en gaat. Als de zomer eraan komt ben je misschien heel gemotiveerd, dat neemt na een tijdje af. En dat gaat sneller dan je denkt. Bovendien heb je niet elke dag motivatie om goede keuzes te maken of te gaan trainen. Als je je bedenkt dat het niet zoveel uitmaakt wat je precies doet bij die training, maar dat het vooral draait om het feit dat je überhaupt traint, maakt dit wellicht een verschil. Geen smoesjes meer, gewoon gas geven!

Maar hoe doe je dat dan precies?

Dit klinkt natuurlijk allemaal leuk en aardig, dat consistent zijn. Maar hoe doe je dat dan precies in de praktijk? De grootste valkuil bij het consistent trainen, en ook op het gebied van voeding, is het alles-of-niets denken. Je herkent het vast wel. ‘’Ik heb vanochtend slecht gegeten, dan kan ik nu net zo goed de hele dag eten wat ik wil.’’ Of, ‘’ik heb maar een halfuur de tijd om te trainen vandaag, dus ik kan net zo goed niet gaan.’’ Dat is niet waar, iets doen is altijd beter dan niets doen. Een paar goede keuzes maken op een dag is altijd beter dan geen goede keuzes. Een training van een half uur is beter dan niet trainen, een slechte maaltijd op een dag is beter dan drie slechte maaltijden.

Dit zorgt ook nog eens voor een positieve flow. Wanneer je ondanks je smoesjes toch gewoon gaat trainen of gezond eet, gaat dit de volgende keer steeds makkelijker. Bovendien zorgt dit voor resultaten. En als iets motivatie aanwakkert is het wel resultaat. Hoewel je dus niet afhankelijk moet zijn van motivatie is het consistent volhouden van je plan wel makkelijker als je gemotiveerd bent. De sleutel tot succes is dan ook eenvoudig. Bepaal een doel, bedenk welke stappen nodig zijn en voer deze consistent uit. Heb je een keer wat slechts gegeten tegen het plan in of een training overgeslagen? Maakt niet uit, gewoon weer doorgaan. Op de lange termijn zul je dan zeker een fit lichaam krijgen! Doen wat je kunt met wat je hebt, dat is het enige geheim.

Wil je graag trainen onder begeleiding van een personal trainer? Plan een gratis intake in!

Motivatie houden om te blijven bewegen

Heb je moeite om gemotiveerd te blijven om frequent te bewegen? Het kan soms een hele klus zijn om gewoon je sportschoenen aan te trekken. Hoe houdt je vast aan een trainingsregime ondanks vermoeidheid, tijdgebrek of (voer hier uw excuus in).

Verplaats het naar de top van je to-dolijstje

Begin je ochtend met sporten, zodat niets anders van je dag je vermogen om de training te doen belemmert. Geen ochtendmens? Maak het jezelf gemakkelijker door alles wat je nodig hebt de avond ervoor klaar te leggen.

Plan het in

Partner of niet, behandel lichaamsbeweging zoals elke andere afspraak. Als het al vaststaat in je agenda, lijkt het minder optioneel.

Vind je iets niet leuk? Doe het dan niet!

Alleen omdat iedereen geobsedeerd is door groepsfietsen of CrossFit, wil dat nog niet zeggen dat het ook iets voor jou is – en dat is oké. Zoek in plaats daarvan iets dat je echt leuk vindt. Je bent eerder geneigd om actief te blijven wanneer je dit op eigen kracht doet, in tegenstelling tot iets of iemand anders die die beslissing beïnvloedt of dicteert.

Gebruik de kracht van positief denken

Als je moeite hebt om actief te blijven, heb je waarschijnlijk tegen jezelf gezegd dat je móet trainen. Het klinkt misschien gek, maar gewoon tegen jezelf zeggen dat je wilt sporten, kan een groot verschil maken. Als de gedachte aan de activiteit zelf je niet voldoende versterkt, probeer je te concentreren op een aspect ervan (of het nu de muziek is die de personal trainer speelt of de vrienden waarmee je na de les kunt praten).

Accepteer dat niet alles altijd perfect verloopt

Laten we eerlijk zijn: op sommige dagen is het moeilijk om de energie te verzamelen om alles te geven. Je zou niets kunnen doen – of je zou kunnen erkennen dat je je niet op je best voelt en toch iets proberen te doen, of dat nu betekent dat je langzaam op de achterste rij van je fietsles moet trappen of een wandeling moet maken in plaats van voor de tv te blijven hangen.

Deel het op

Geen tijd om een ​​les te volgen of voor een lange duur te gaan hardlopen? Onderzoek toont aan dat je dezelfde gezondheidsvoordelen haalt uit fysieke activiteit gedurende drie sessies van tien minuten als wanneer je dertig minuten achter elkaar traint. Maak verspreid over de dag drie stevige wandelingen van tien minuten, of probeer ’s ochtends een sessie van 20 minuten en’ s avonds 10 minuten krachttraining te doen. Elk klein beetje telt. In plaats van te zeggen: ‘Nou, ik heb geen dertig minuten, dus ik ga me niet druk maken’, probeer het te zien als ’tien tot vijftien minuten is beter dan niets!

Stel je prioriteiten

Waarom wil je sporten? Het antwoord mag nooit zijn ‘omdat ik het moet doen’ of ‘omdat het goed is om te doen’. Je moet het echt willen en echt weten waarom je dat wilt – hoe duidelijker en persoonlijker je doel, hoe beter. Ga nog een stap verder en neem pen en papier bij de hand: schrijf op waarom je traint en wat je hoopt te bereiken, of het nu meer energie is om met je kinderen te spelen of een verminderd risico op hartaandoeningen.

Focus op de lange termijn

Natuurlijk voel je je misschien halfdood als je wekker afgaat voor een vroege ochtendtraining, maar herinner jezelf eraan hoe geweldig en energiek je je daarna zult voelen. En als je halverwege je training bent en overweegt te stoppen, onthoud dan dat elke stap je dichter bij je doel brengt en dat mild ongemak gewoon een teken is dat je lichaam sterker en sneller wordt.

Doe het niet alleen

Onthoud dat je er niet alleen voor staat. Zo kan een personal trainer helpen je doelen te behalen. Vraag nu een gratis intakegesprek aan.