4 fabeltjes voor de goede voornemens

Hoe zit het met het lokaal verbranden van vet?

Zonder operatie is het onmogelijk om plaatselijk vet te verbranden. Wanneer je probeert om gewicht te verliezen, gebruikt het lichaam vetophopingen over het hele lichaam. De lichaamsverhoudingen zullen ongeveer hetzelfde blijven. Iedereen zijn lichaam heeft zijn eigen voorkeur voor de opslaglocatie van opgeslagen calorieën. Bij vrouwen zijn dit meestal de billen en bij mannen meestal de buik. Buikvet wordt sneller verbruikt dan heupvet bij (duur)training en beperking van alcohol, suiker, geraffineerde koolhydraten en tussendoortjes. Je kunt spieren in bepaalde gebieden trainen om je lichaam er steviger uit te laten zien en betere proporties te krijgen. We noemen het vormgeven. Het wordt aanbevolen om specifiek voor de heupen, borst en schouders te trainen.

Eten na 20:00 uur & aankomen

Mensen denken meestal dat eten na 20.00 uur zal leiden tot gewichtstoename, maar dit is niet het geval. Het is de energie die gedurende de dag wordt verbruikt in verhouding tot de energiebehoefte, en vervolgens gemiddeld over een periode. Er zijn enkele verschillen in de snelheid van het metabolisme gedurende de dag en nacht. Deze verschillen zijn niet zo groot dat er rekening mee moet worden gehouden. Als je ’s avonds nog aan het sporten bent, kun je het beste later iets eten om de glycogeenvoorraad in je spieren aan te vullen en spiermassa mogelijk te maken. Het is belangrijk om te kiezen voor gezonde tussendoortjes (zoals fruit).

Word je zwaarder door alcohol te drinken?

Alcohol bevat meer dan zeven (7,1) calorieën per gram en is een eetlustopwekker. Overmatig drinken is ook schadelijk voor de lever en de hersenen. Een kopje of glas alcoholische drank bevat ongeveer 85 calorieën. Dit is hetzelfde als een dik brood, maar niet zo gezond! Vooral in combinatie met (vette) tussendoortjes kan het drinken van alcohol leiden tot overgewicht. Daarom levert alcohol snel veel calorieën, maar geen vol gevoel. Het is dus gemakkelijk om vaak veel snacks te eten. Minder alcohol drinken is daarom gunstiger voor je energiebalans en gezondheid.

Heeft de snelheid van eten invloed op het volheidsgevoel?

Snel eten is erg schadelijk voor je gewicht. Als je tevreden bent, merk je daar meestal niets van. Het gevoel van volheid verschijnt pas na 20 minuten. Daarom zal een persoon die snel eet na 20 minuten merken dat hij te veel eet omdat het voedsel te snel wordt opgenomen. Ook is het belangrijk om je eten goed te kauwen. De vertering van voedingsstoffen is begonnen in de mond. De maag kan slecht gekauwd voedsel niet goed verteren, wat kan leiden tot constipatie en verminderde opname van voedingsstoffen. Daarom zijn langzaam eten, goed kauwen, op tijd stoppen met eten en goed luisteren naar signalen van het lichaam de beste suggesties.