Blog

Drie redenen waarom bewegen essentieel is voor je brein!

By 4 september 2020 No Comments

Zes maanden geleden begon de corona-crisis en een grote groep mensen ervaart beperkingen in zijn of haar sociale leven. We werken meer thuis en er zijn minder sociale activiteiten dan voorheen. Hierdoor is er meer druk op ons brein komen te staan en hoe langer dit duurt hoe meer spanning er op ons komt te staan. Dit kan leiden tot stress gerelateerde klachten. Wij, Visser Health Coach, zijn van mening dat het belangrijk is om juist in deze tijd te blijven sporten en bewegen. Het is nooit te laat om hiermee te starten.

Maar waarom is beweging nou essentieel voor ons brein? Wij vroegen dit aan Linde Nieman, neuropsycholoog, stress en focusexpert. Zij heeft hier voor ons een leuk blog over geschreven.

 

 

Drie redenen waarom bewegen essentieel is voor je brein!

 

Het is inmiddels algemeen bekend dat sporten erg goed is voor ons lijf. Ons brein is hier ook onderdeel van. In deze blog neem ik je mee in de drie belangrijkste redenen waarom bewegen essentieel is voor een gezond brein.

 

1. Bewegen zorgt voor minder stress en een betere stemming

Bewegen heeft een enorme impact op de neurotransmitters in ons brein. Specifiek zijn er drie belangrijke neurotransmitters welke een grote rol spelen bij sporten: endorfine, dopamine en serotonine.

 

Wat is een neurotransmitter?

Een neurotransmitter is een stof wat in ons brein aangemaakt wordt en vrijgegeven. Deze stoffen hebben op zijn beurt weer een grote invloed op jouw ‘cognitief functioneren’: oftewel, je gedrag & hoe je je voelt. Om het wat complexer te maken, zijn sommige neurotransmitters ook hormonen. Het verschil tussen een neurotransmitter en een hormoon is dat de neurotransmitter in je hersenen wordt gemaakt & vrijgegeven (en dus alleen in je brein zitten), en dat hormonen zich in je gehele bloedbaan bevinden en ook door je lever aangemaakt kan worden in plaats van alleen het brein.

Endorfine

Endorfine is een neurotransmitter. Endorfine heeft een 1 op 1 relatie met sporten: door te sporten, gaat je lichaam meer endorfine aanmaken. Endorfine heeft als fijne bijkomstigheid dat het lichamelijke pijn dempt. Het heeft hierbij dus een logische biologische functie bij lichamelijke inspanning. Daarnaast is endorfine verantwoordelijk voor kortstondige euforische gevoelens. Endorfine wordt ook wel het snelst werkende anti-stress hormoon genoemd. Het heeft direct (binnen een minuut) grote impact op de stresshormonen in je lijft (zoals cortisol).

Dopamine

Dopamine is zo’n stof wat zowel een hormoon als neurotransmitter is. Dopamine speelt een grote rol in de communicatie tussen hersencellen. Dopamine speelt daarnaast ook de belangrijkste rol in gevoelens van beloning, aandacht en concentratie. Bij verschillende hersenaandoeningen speelt dopamine een grote rol. Een structureel tekort aan dopamine en schade aan je dopaminesysteem leidt tot de ziekte van Parkinson bijvoorbeeld. Ook de ziekte van Huntington heeft als grondslag de ontregeling van het dopaminesysteem.

Lichaamsbeweging verhoogt het dopaminegehalte in je lichaam. Het humeur en gevoelens van welbehagen vergroot hierdoor. Dopamine heeft alles te maken met motivatie en aandacht. Onderzoek wijst uit dat regelmatig sporten de hoeveelheid aanwezige dopamine in je hersenen vergroot, en je brein er ook sensitiever voor wordt. Dit zorgt voor een extra bevredigend gevoel wanneer je een doel bereikt met sporten, of wanneer je een training hebt afgerond.

Serotonine

Serotonine draagt bij aan het algemeen gevoel van geluk. Ook speelt het een rol in zelfvertrouwen en impulscontrole. Serotonine staat daarom ook wel bekend als het geluksstofje. Lichaamsbeweging verhoogt het gehalte van serotonine in je brein. Daarnaast helpt serotonine ook bij versneld leren en je geheugen, het libido en goed slapen.

 

2. Beweging helpt om je te beschermen tegen schade in je brein

De stof die hiervoor verantwoordelijk is en betrokken is bij sporten noemen we BDNF. BDNF is de afkorting van Brain Derived Neurotrofic Factor. Deze stof is verantwoordelijk voor een groot deel van de herstelprocessen in je hersenen, met name in de hippocampus. Je kan de werking hiervan vergelijken met wat pokon doet voor bloemen en planten.

BDNF vertraagt neurologisch aftakelen, wat betekent dat het je cellen langer gezond houdt. Dit heeft weer een positief effect op hoe lang je geheugen en concentratie op topniveau blijft. Ook bij het herstellen van de negatieve gevolgen van langdurige stress speelt BDNF een belangrijke rol. Deze stof neutraliseert als het ware de invloed van cortisol (het stress-hormoon) op je brein, net als endorfine dit doet. Daarnaast zorgt BDNF ook nog voor een verhoogde dopamine afgifte; wat weer goed is voor je gevoel & beloningssysteem. Daarmee heeft het indirect een motiverende werking.

 

3. Bewegen leidt tot een beter werkend geheugen
Sporten zorgt als laatst ook voor een beter werkend geheugen. Het systeem in je brein wat hierin de belangrijkste rol speelt is de hippocampus. Chronische stress heeft een belangrijke rol in het verslechteren van je geheugen. Cortisol beïnvloedt de werking van je hippocampus, wat onder andere bijdraagt aan concentratieproblemen en geheugenproblemen. Door te bewegen verhoogt je endorfine en BDNF aanmaak: de twee stoffen die cortisol als het ware neutraliseren. Hierdoor blijft je hippocampus beschermd tegen de effecten van langdurige cortisol blootstelling bij stress.

Daarnaast zorgt sporten ook voor een betere doorbloeding. Deze doorbloeding leidt in het kort ertoe dat je brein efficiënter kan werken: net zoals je hart een goede doorbloeding nodig heeft voor het verplaatsen van bloed naar je ledematen. Deze betere doorbloeding leidt ook tot verbetering in prestaties van onder andere het geheugen.

 

Kortom: reden genoeg om regelmatig te sporten en te bewegen. Niet alleen omdat je je fitter gaat voelen, maar ook omdat bewegen de vitaliteit en werking van je brein drastisch verbetert & behoudt.

 

“Linde Nieman is neuropsycholoog en stress- en focusexpert. Met haar bedrijf Ruststokers geeft ze bedrijfstrainingen in focus en rust, zodat jij gaat leren hoe je beter met je hersenen kunt gaan samenwerken op een dagelijkse basis. Dit zorgt voor minder stress, meer productiviteit en focus en minder overprikkeling. Ga naar www.ruststokers.nl voor meer informatie.’’

Leave a Reply

PLAN EEN GRATIS SESSIE IN
Start een gesprek
1
Hoi! Kunnen wij je ergens mee helpen?
Hi! Kunnen we je ergens mee helpen?
Druk op de WhatsApp button om te chatten!