Blog

Trainen in Corona tijden

By 17 december 2020No Comments

Trainen in Corona tijden

 

Het grootste gedeelte van 2020 hebben we te maken gehad met Corona. Hierbij hebben wij als sportfaciliteit heel wat uitdagingen voor de kiezen gekregen. Maar wij bij Visser Health Coach gaan zeker geen uitdaging uit de weg. De lockdown heeft ervoor gezorgd dat er veel vragen opkwamen hoe je verder moet met je trainingen als je hele situatie veranderd. Daarom wil ik graag een aantal van deze vragen kort beantwoorden.

 

Hoe ziet een Corona proof training eruit?

Eigenlijk blijven de trainingen grotendeels hetzelfde. Het is alleen wel van belang dat we zo goed mogelijk afstand houden. Het aantikken van bepaalde regionen die de sporter moet aanspannen, is dus niet meer mogelijk. Wel kunnen we altijd zo goed mogelijk de oefening voordoen. Ook kunnen we indien nodig met een attribuut de spiergroep aantikken. Toen ook wij de deuren moesten sluiten, hebben wij alle leden voorzien van een persoonlijk trainingsschema wat volledig op maat was voor de faciliteiten die zij tot hun beschikking hadden thuis. Mochten er extra attributen nodig zijn, is het geen probleem om deze via Visser Health Coach aan te schaffen.

 

Hoe houd je de training uitdagend genoeg?

Wat veel mensen vaak vergeten, is dat een oefening op heel veel verschillende manieren uitgevoerd kan worden. Kijk naar bijvoorbeeld een squat. Je kunt deze oefening zwaarder maken door bijvoorbeeld tien seconden te blijven hangen of door gewichten, elastieken of andere attributen toe te voegen. Wij kijken graag mee om ervoor te zorgen dat je consistent door blijft trainen en dat de training daarbij uitdagend genoeg blijft. Ook al kun je niet meer langskomen in de studio’s. Het is namelijk essentieel dat je voldoende blijft bewegen, dit kan al met een wandeling of door het hele huis te stofzuigen.

 

Hoe blijf je consistent trainen?

Mijn advies is eigenlijk dat je twee keer per week een uur full body krachttraining moet doen. Hierbij staan de basisbewegingen centraal en daar zijn wij als trainers dan ook het meest op gefocust. Als die bewegingen goed gaan, je verbetert ze en je wordt sterker, dan zal je merken dat alle andere sportactiviteiten een stuk makkelijker gaan. Probeer jezelf hierbij positief te stimuleren en duidelijke doelen te stellen maar houd het klein! Stel, je doel is tien kilo afvallen, dan zijn dit tien subdoelen van één kilo. Dit maakt het aantal positieve prikkels groter op weg naar je hogere doel en helpt met het consistent door blijven trainen.

 

Hoe waak ik voor Coronakilo’s?

De grootste tip hierbij is ‘houd de balans’. Iedereen heeft andere eetpatronen en andere voorkeuren. De een kan geen dessert missen en de ander wil altijd een gebakken ei als ontbijt. Alle voorkeuren zijn prima, maar houd daarbij de balans in de gaten. Wil je ’s avonds snoepen? Dan moet je in de ochtend opletten. Kom je niet meer buiten door het thuiswerken? Voeg dan je ontbijt samen met de lunch en eet bijv. maar 2 maaltijden per dag. Zorg ervoor dat hetgeen wat je eet, ook hetgeen is wat je verbrand. De caloriebalans is leidend hierin.

 

Door: Jeffrey Visser

Leave a Reply

Start een gesprek
1
Hoi! Kunnen wij je ergens mee helpen?
Hi! Kunnen we je ergens mee helpen?
Druk op de WhatsApp button om te chatten!