Veel mensen willen fit of fitter worden. In januari hebben veel mensen dat doel en net voor de zomer begint komt de motivatie vaak ook weer opzetten. Als je dan wil afvallen of juist wat gespierder wilt worden kun je op internet veel informatie vinden. Behalve dat er helaas ook veel slechte informatie tussen zit is al die informatie helemaal niet het belangrijkste. Hoe je precies moet trainen, wat je moet eten en allerlei moeilijke termen heb je in de basis helemaal niet nodig. De key to succes is namelijk simpelweg consistentie. Gewoon regelmatig je workout voltooien en gezond blijven eten gaat je honderd procent dichter bij je doelen brengen.

Het belang van consistentie

Consistentie is natuurlijk niet zo’n sexy term. Wanneer iemand vraagt wat hij moet doen voor een fit lichaam is het veel interessanter om allerlei theorieën eruit te gooien en tips te geven. Toch kun je het beste gewoon antwoorden; maak een plan qua training en voeding en voer dit consistent uit. Uit een onderzoek is ook gebleken dat de winst van kracht bij ongetrainde mensen niet wordt bepaald door een bepaalde techniek, een type schema, het aantal herhalingen of hoe lang een training duurt. Het wordt bepaald door de frequentie van trainen. Voor voeding geldt hetzelfde. Consistent het goede doen op deze twee vlakken, en dat is niet hetzelfde als het perfecte doen, levert altijd resultaat op.

Als jij dus een fit lichaam wil kun je zeker kijken naar de manieren van trainen en wat goede voeding is. Sterker nog, dat is ook heel belangrijk. Zonder consistentie levert die informatie echter niets op. Belangrijk om hierbij te onthouden is dat motivatie komt en gaat. Als de zomer eraan komt ben je misschien heel gemotiveerd, dat neemt na een tijdje af. En dat gaat sneller dan je denkt. Bovendien heb je niet elke dag motivatie om goede keuzes te maken of te gaan trainen. Als je je bedenkt dat het niet zoveel uitmaakt wat je precies doet bij die training, maar dat het vooral draait om het feit dat je überhaupt traint, maakt dit wellicht een verschil. Geen smoesjes meer, gewoon gas geven!

Maar hoe doe je dat dan precies?

Dit klinkt natuurlijk allemaal leuk en aardig, dat consistent zijn. Maar hoe doe je dat dan precies in de praktijk? De grootste valkuil bij het consistent trainen, en ook op het gebied van voeding, is het alles-of-niets denken. Je herkent het vast wel. ‘’Ik heb vanochtend slecht gegeten, dan kan ik nu net zo goed de hele dag eten wat ik wil.’’ Of, ‘’ik heb maar een halfuur de tijd om te trainen vandaag, dus ik kan net zo goed niet gaan.’’ Dat is niet waar, iets doen is altijd beter dan niets doen. Een paar goede keuzes maken op een dag is altijd beter dan geen goede keuzes. Een training van een half uur is beter dan niet trainen, een slechte maaltijd op een dag is beter dan drie slechte maaltijden.

Dit zorgt ook nog eens voor een positieve flow. Wanneer je ondanks je smoesjes toch gewoon gaat trainen of gezond eet, gaat dit de volgende keer steeds makkelijker. Bovendien zorgt dit voor resultaten. En als iets motivatie aanwakkert is het wel resultaat. Hoewel je dus niet afhankelijk moet zijn van motivatie is het consistent volhouden van je plan wel makkelijker als je gemotiveerd bent. De sleutel tot succes is dan ook eenvoudig. Bepaal een doel, bedenk welke stappen nodig zijn en voer deze consistent uit. Heb je een keer wat slechts gegeten tegen het plan in of een training overgeslagen? Maakt niet uit, gewoon weer doorgaan. Op de lange termijn zul je dan zeker een fit lichaam krijgen! Doen wat je kunt met wat je hebt, dat is het enige geheim.

Wil je graag trainen onder begeleiding van een personal trainer? Plan een gratis intake in!