Krachttraining

Onderzoek heeft inmiddels uitgewezen dat voldoende bewegen voor iedereen belangrijk is. Of je nu jong bent of oud, in beweging blijven verkleint de kans op hart- en vaatziekten, longklachten, diabetes, en zorgt ervoor dat je minder last hebt van stress. Blijven bewegen is daarnaast voor je mentale gezondheid belangrijk. Minder stress betekent meer weerstand, beter slapen, en je fitter en vrolijker voelen. De ideale manier om te bewegen is het doen van fitnesstraining in combinatie met (intensieve) kracht training. Met fitness blijft je conditie op pijl, en met kracht training werk je aan een sterk en krachtig lichaam. In dit artikel zetten we de voordelen van kracht training voor jou op een rijtje. Hierbij vestigen we extra aandacht op het nut van kracht training bij ouderen.

Wat zijn de voordelen van krachttraining?

Als je aan kracht training doet, train je alle spiergroepen in je lichaam. Door je spieren te trainen, wordt er door het lichaam meer zuurstof en andere voedingsstoffen naar deze spiergroepen gestuurd. Dit heeft als bijkomstig voordeel dat je hart en longen efficiënter werken. Dat bewegen goed is voor hart en vaten en je longfunctie, is geen verrassing meer. Maar welke voordelen komen er nog meer kijken bij kracht training?

  • Meer kracht. Van kracht training word je sterker, dat is een feit. Je krijgt meer spieren en je lichaam kan meer weerstand bieden tegen steeds zwaardere gewichten. Ook in het dagelijks leven zul je hier op den duur van gaan profiteren. Denk bijvoorbeeld maar aan het uitvoeren van huishoudelijke klusjes of het tillen van die loodzware boodschappentas van de auto naar je keuken.
  • Sterkere botten. Het doen van kracht training vergroot de botdichtheid. Een hoge botdichtheid verkleint de kans op botbreuken en vermindert aandoeningen als osteoporose en botontkalking.
  • Je valt af. Kracht training is vaak een intensieve work-out die je hartslag flink verhoogt en de stofwisseling aanzienlijk verbetert. Ben je dus op zoek naar manieren om effectief af te vallen, dan mag je kracht training zeker niet overslaan! Je krijgt er daarnaast een mooi, strak lichaam van.
  • Meer energie. Niet alleen met hardlopen en fietsen werk je aan je conditie. Ook met kracht training bouw je conditie op. Als gevolg hiervan heb je na iedere work-out meer energie.
  • Een beter motoriek en balans. Eigenlijk is krachttraining het uitvoeren en inslijpen van lichamelijke bewegingen met een bepaalde weerstand. Door het verbeteren van deze beweegpatronen verbeter jij je motoriek en balans.
  • Het tegengaan van blessures en het verbeteren van sportprestaties. Doordat je motoriek wordt verbeterd en het lichaam sterker/ fitter wordt werkt het blessure preventief en verbetert het de sportprestaties. 

Voordelen van een full-body work-out

Kracht training kun je opdelen in een splitschema training en een full-body work-out. Bij splitschema staat telkens één of een paar spiergroepen centraal die je traint. Je kunt meerdere splitschema trainingen in een week doen om uiteindelijk al je spiergroepen te trainen. Bij een full-body work-out train je in één keer alle spiergroepen in je hele lichaam.

Dit geniet dan ook onze voorkeur! Full ull-body trainingen hebben ook weer allerlei andere voordelen die we voor jou hieronder in een overzichtelijk lijstje hebben gezet:

  • Intensief. Een full-body work-out is, zoals de term ook wel impliceert, een vrij intensieve training. Je traint verschillende spiergroepen per keer en dit vergt veel van je lichaam. Je werkt aan je conditie, en verbruikt veel calorieën. Als je wil afvallen is een full-body work-out zeker een aanrader wanneer jouw lichaam dit aankan.
  • Continuïteit. Het is belangrijk om spieren regelmatig te prikkelen. Met een full-body work-out is dat precies wat je doet. Je traint de spiergroepen meerdere keren per week waardoor ze het lichaam signalen blijven geven om meer zuur- en voedingsstoffen te sturen. Dit resulteert weer in een efficiënte samenwerking van verschillende organen in je lichaam.
  • Minder trainingen per week. Omdat full-body work-outs intensief zijn, is het verstandig om twee tot drie trainingen per week in te plannen. Op die manier heeft je lichaam tussendoor de tijd om te herstellen. Spieren hebben sowieso een herstelperiode nodig, anders krijg je last van blessures.
  • Meer spieren. Het trainen van dezelfde spiergroepen verschillende keren in de week, kan ervoor zorgen dat je spieren sneller gaan groeien. Je zult dus spiermassa bij jezelf zien toenemen en sneller een krachtiger lichaam hebben.

 

Voordelen krachttraining ouderen

Naarmate je ouder wordt wordt je spiermassa automatisch minder. Juist daarom is het van belang om ook als oudere kracht training te blijven doen. Intensieve kracht training is zelfs effectiever dan een lichte training. Door middel van kracht training kun je spierverlies tegengaan, de hormoonhuishouding op niveau houden en daarnaast een sterk lichaam blijven houden, ook al ben je misschien wat ouder. Dit zijn nog enkele voordelen van kracht training bij ouderen:

  • Minder ouderdomskwaaltjes. Artritis, botontkalking, diabetes type 2 en hart- en vaatziekten zijn allemaal aandoeningen die ouderen sneller kunnen krijgen. Kracht training verkleint de kans op deze en nog veel meer ouderdomskwalen.
  • Het verlagen van de bloeddruk. 
  • Stofwisseling op pijl. Minder spieren zorgt voor een tragere stofwisseling waardoor je in gewicht toeneemt. Het doen van kracht training houdt je stofwisseling gezond.
  • Betere balans. Een sterker lichaam heeft als uitwerking dat je beter je balans kunt houden. Simpele handelingen zoals iets optillen of opstaan uit je stoel kun je dus langer zelfstandig blijven doen.
  • Een betere lichaamshouding.
  • Het zelfvertrouwen neemt toe. Minder kans om te vallen door het verbeteren van het motoriek.


Krachttraining onder begeleiding van een personal trainer

Wil je graag met kracht training beginnen? Heb je specifieke doelen, maar weet je niet hoe je ze moet bereiken? Of heb je een aandoening die je wil verlichten? Kies dan voor personal training. Een gecertificeerde personal trainer heeft theoretische kennis over het lichaam die hij of zij makkelijk voor jou in de praktijk kan brengen. Zo werken jullie samen aan het verwezenlijken van jouw doelen!