Een fitter leven met minder alcohol

Een glas bier of wijn is meestal vanzelfsprekend in gezellige en sociale gelegenheden, maar drinken heeft ook veel negatieve effecten. Als je zo gezond, energiek en gezond mogelijk wilt blijven, loont het om goed op je alcoholgebruik te letten.

Effect op lichamelijke gezondheid

Je hoort mensen vaak zeggen dat rode wijn goed voor je is. Dit komt vooral voort uit de opvatting dat de antioxidanten in wijn een positief effect hebben op je gezondheid. Een recente uitgebreide studie spreekt dit gezondheidseffect echter tegen. Het beste is om minder of helemaal geen alcohol te drinken (1 tot 2 glazen per week) (tot 100 gram alcohol per week). Hiermee heb je de minste kans om ziek te worden en blijf je het langst gezond.

Meer energie

Na een avond stappen en het nuttigen van alcohol, komt die bekende ochtend altijd om de hoek kijken: je bent inefficiënt en hebt geen energie. Is dit bij jou ook hetzelfde? Heeft een week echt maar zes dagen? Door te stoppen met drinken tellen ineens alle dagen van de week weer helemaal mee: op tijd opstaan, energiek en klaar om actief te zijn. Hierdoor kun je ook vaker en veel effectiever trainen.

Kijk je toch liever wat vaker én dieper in het glas, maar wil je de negatieve impact op beweging of productiviteit beperken? Een optie is om je kater te “plannen” en ervoor te zorgen dat je de volgende dag niet hoeft te trainen of te werken. Dan heb je minder last van tijdens het trainen of werken!

Start met geld besparen

Ben je aan het sparen voor een nieuw paar schoenen of wil je een weekendje naar Spanje? Als je ’s avonds uitgaat, kan er onbewust veel geld voorbijvliegen. Een glas wijn kost al gauw 4,00 euro, dus je bent al snel 100 euro per maand kwijt aan alcohol. Als je niet drinkt, kun je veel geld besparen. Je kunt het aan andere interessante dingen besteden.

Comfortabel zonder alcohol

Voor veel mensen is het grootste obstakel de zorg dat nachten met vrienden niet langer leuk zijn. Overdag en op het werk kunnen mensen veel plezier beleven zonder een glas wijn, dus waarom niet ’s avonds? Een beetje vertrouwen in iemands sociale vaardigheden kan wonderen doen.

Een tip is om niet te blijven praten over je nieuwe uitdagingen. Dit helpt als je je op andere dingen concentreert. Misschien helpt alcoholvrij bier je om je experiment even te vergeten. Het alcoholvrije bier dat tegenwoordig verkrijgbaar is smaakt heerlijk.

Vind je het lastig om minder alcohol te drinken? Op deze website vind je meer info en tips; https://minderdrinken.nl/