Suiker wordt vaak als een erg negatief component in onze voeding beschreven. Het zoete goud wordt door vele gezondheidsgoeroes naar het verdomhoekje verwezen. Hierbij wordt vaak vergeten dat suiker in vele vormen aanwezig is in onze voeding. Het antwoord op de vraag “Maakt suiker ons dik?”, is dus een stuk genuanceerder is dan wat men vaak doet uitschijnen.

Energiebron

Ons lichaam heeft energie nodig en dat haalt het uit de drie grote componenten (macronutriënten) waaruit onze voeding is opgebouwd, namelijk eiwitten, koolhydraten en vetten. Koolhydraten kunnen op hun beurt nogmaals worden onderverdeeld, suiker is hier een onderdeel van. Eiwitten en koolhydraten bieden elk 4 kilocalorieën per gram waar vetten meteen 9 kilocalorieën per gram tellen.

Als je dus van een bepaald stukje voeding weet hoeveel macronutriënten het bevat, kan je op zich al makkelijk gaan uitrekenen hoeveel energie, in de vorm van kilocalorieën, dat voedingsmiddel bevat. De hele dag door gebruik je energie, ook als je slaapt! Uiteraard zal een actieve, sportende persoon meer kilocalorieën verbanden, dan iemand die de hele dag in bed blijft.

Bouwstoffen

Elk van de drie grote voedingscomponenten heeft zijn eigen functie in het lichaam. Eenvoudig kan gesteld worden dat eiwitten hoofdzakelijk bestemd zijn voor de opbouw van cellen die op hun beurt onze spieren, hersenen, darmen, botten, etc. vormen. In noodzakelijke situaties zal eiwit ook gebruikt worden als brandstof voor het lichaam, maar pas nadat eerst alle koolhydraten en daarna vetten werden aangesproken.

Vetten heeft het lichaam nodig om belangrijke vet oplosbare vitaminen in het lichaam binnen te brengen en het lichaam op die manier te beschermen en versterken. Daarnaast zijn vetten ontzettend belangrijk voor onze hormoonhuishouding en het transporteren van energie in ons lichaam. Ze kunnen ook aangesproken worden als energiebron.

Koolhydraten zijn de echte energieleveranciers van ons lichaam. Deze energie hebben we niet alleen nodig om te kunnen bewegen, maar houdt ook onze organen actief, voedt onze cellen zodat deze zich kunnen vernieuwen. Indien we ze niet opgebruiken, worden ze in ons lichaam opgeslagen als vetreserve, voor periodes waarin het lichaam tekorten aan energie zou hebben.

Suiker kan een dikmaker zijn

Bij die laatste functie van koolhydraten, namelijk het opbouwen van vetreserves, knelt het schoentje. We zijn als mensheid zo verwend, we hebben namelijk elke dag de mogelijkheid om wat te eten en dus ons lichaam al deze bouwstoffen toe te dienen. Als we dus een teveel aan koolhydraten of suikers eten, worden deze opgeslagen, maar nooit meer afgebroken, want nieuwe energie is dagelijks voorhanden.

We worden dus elke dag een beetje dikker, als we meer suiker of koolhydraten opnemen, dan we eigenlijk verbruiken. Het is dus belangrijk om een balans te houden. Extreme diëten schrijven voor om bepaalde macronutriënten meer voorrang te geven dan andere. Sommigen suggereren zelfs om suiker en koolhydraten compleet te schrappen uit onze voedingsgewoontes. Maar op deze manier ga je de basisfuncties waarop ons lichaam rekent, in de war sturen.

Eet de juiste suikers (koolhydraten) en beweeg

Om niet dik te worden van suikers bestaan er meerdere oplossingen. Hou je van een koekje bij je koffie of een stukje chocolade na het eten? Een koekje of een stukje chocolade op z’n tijd kan zeker geen kwaad, alles valt of staat namelijk met de juiste calorie inname in het geheel. Het lichaam heeft suikers/koolhydraten nodig, probeer echter wel juiste vorm van koolhydraten te nuttigen, denk hierbij aan bijvoorbeeld volkorenproducten, aardappelen, zilvervliesrijst of havermout.

Probeer suikers in weinig verzadigende voeding te vermijden. Zo neem je bijvoorbeeld met een glas frisdrank erg veel suikers op, maar krijgt hier geen gevuld gevoel van. Beter is een volkoren chocoladekoekje te nemen. De vezels en complexiteit van de suikers geven je hersenen het gevoel dat je maag en darmen gevuld zijn en bieden extra voordelen aan het lichaam.

Besluit

Suiker an sich maakt niet dik. Een overvloed aan suikers waar niet voldoende beweging tegenover staat daarentegen zorgt ervoor dat het lichaam reserves gaat aanleggen die je nooit zult gebruiken. Gevarieerd eten en regelmatig bewegen, zo eenvoudig kan het zijn!

Ben je opzoek naar een personal trainer in Leiden en omgeving? Kijk dan ook eens onder het kopje personal training.