Heb je moeite om gemotiveerd te blijven om frequent te bewegen? Het kan soms een hele klus zijn om gewoon je sportschoenen aan te trekken. Hoe houdt je vast aan een trainingsregime ondanks vermoeidheid, tijdgebrek of (voer hier uw excuus in).

Verplaats het naar de top van je to-dolijstje

Begin je ochtend met sporten, zodat niets anders van je dag je vermogen om de training te doen belemmert. Geen ochtendmens? Maak het jezelf gemakkelijker door alles wat je nodig hebt de avond ervoor klaar te leggen.

Plan het in

Partner of niet, behandel lichaamsbeweging zoals elke andere afspraak. Als het al vaststaat in je agenda, lijkt het minder optioneel.

Vind je iets niet leuk? Doe het dan niet!

Alleen omdat iedereen geobsedeerd is door groepsfietsen of CrossFit, wil dat nog niet zeggen dat het ook iets voor jou is – en dat is oké. Zoek in plaats daarvan iets dat je echt leuk vindt. Je bent eerder geneigd om actief te blijven wanneer je dit op eigen kracht doet, in tegenstelling tot iets of iemand anders die die beslissing beïnvloedt of dicteert.

Gebruik de kracht van positief denken

Als je moeite hebt om actief te blijven, heb je waarschijnlijk tegen jezelf gezegd dat je móet trainen. Het klinkt misschien gek, maar gewoon tegen jezelf zeggen dat je wilt sporten, kan een groot verschil maken. Als de gedachte aan de activiteit zelf je niet voldoende versterkt, probeer je te concentreren op een aspect ervan (of het nu de muziek is die de personal trainer speelt of de vrienden waarmee je na de les kunt praten).

Accepteer dat niet alles altijd perfect verloopt

Laten we eerlijk zijn: op sommige dagen is het moeilijk om de energie te verzamelen om alles te geven. Je zou niets kunnen doen – of je zou kunnen erkennen dat je je niet op je best voelt en toch iets proberen te doen, of dat nu betekent dat je langzaam op de achterste rij van je fietsles moet trappen of een wandeling moet maken in plaats van voor de tv te blijven hangen.

Deel het op

Geen tijd om een ​​les te volgen of voor een lange duur te gaan hardlopen? Onderzoek toont aan dat je dezelfde gezondheidsvoordelen haalt uit fysieke activiteit gedurende drie sessies van tien minuten als wanneer je dertig minuten achter elkaar traint. Maak verspreid over de dag drie stevige wandelingen van tien minuten, of probeer ’s ochtends een sessie van 20 minuten en’ s avonds 10 minuten krachttraining te doen. Elk klein beetje telt. In plaats van te zeggen: ‘Nou, ik heb geen dertig minuten, dus ik ga me niet druk maken’, probeer het te zien als ‘tien tot vijftien minuten is beter dan niets!

Stel je prioriteiten

Waarom wil je sporten? Het antwoord mag nooit zijn ‘omdat ik het moet doen’ of ‘omdat het goed is om te doen’. Je moet het echt willen en echt weten waarom je dat wilt – hoe duidelijker en persoonlijker je doel, hoe beter. Ga nog een stap verder en neem pen en papier bij de hand: schrijf op waarom je traint en wat je hoopt te bereiken, of het nu meer energie is om met je kinderen te spelen of een verminderd risico op hartaandoeningen.

Focus op de lange termijn

Natuurlijk voel je je misschien halfdood als je wekker afgaat voor een vroege ochtendtraining, maar herinner jezelf eraan hoe geweldig en energiek je je daarna zult voelen. En als je halverwege je training bent en overweegt te stoppen, onthoud dan dat elke stap je dichter bij je doel brengt en dat mild ongemak gewoon een teken is dat je lichaam sterker en sneller wordt.

Doe het niet alleen

Onthoud dat je er niet alleen voor staat. Zo kan een personal trainer helpen je doelen te behalen. Vraag nu een gratis intakegesprek aan.