We zitten nu al ruim een jaar in de zogenaamde corona tijd. Enkele korte periodes van versoepelingen uitgezonderd, zijn de sportscholen gesloten of zeer beperkt geopend geweest. Was je gewend om je meerdere malen per week uit te leven in de sportschool, moest je ineens aan allerlei regels voldoen om te kunnen sporten. Als de sportschool überhaupt al open mocht, moest je van tevoren reserveren. Even een uurtje spontaan sporten zat er niet meer in. En als je te laat was, kon je niet meer reserveren. Al met al betekende dit voor veel mensen dat de motivatie om te sporten snel afnam. Zeker als je normaal gesproken al problemen met je motivatie had, dan is het in corona tijd nog een stuk moeilijker om jezelf tot sporten aan te zetten.

Sportscholen nu erg lang gesloten

Binnen sporten voor volwassenen is nu alweer een paar maanden niet toegestaan. Veel sportscholen hebben besloten om een alternatief programma in de buitenlucht aan te bieden. Zeker in de wintermaanden niet ideaal. In de regen, sneeuw en kou is het niet prettig om buiten te trainen, zeker als je dat niet gewend bent. Daar komt nog bij dat je niet je gebruikelijke oefeningen kunt doen. De fitness machines kunnen meestal niet buiten gebruikt worden. Sommige sportscholen zetten een grote tent neer, maar daarmee begeven ze zich tegen de randjes van de corona regels. De kans op een boete, of erger nog, besmetting, helpt je dan ook niet in je motivatie om te sporten. Het is gewoon een stuk minder leuk om in kleine groepjes buiten te trainen. Je wilt het liefste zoals het was zelf je schema bepalen of meedoen met een groepsles, bijvoorbeeld Zumba of body pump.

Alternatieven voor de sportschool

Om te voorkomen dat de omvang van het randje rond je middel volledig uit de hand loopt, moet je op de een of andere manier sportief bezig blijven. Hoe je het ook wendt of keert, je zult jezelf moeten motiveren en inspireren om in shape te blijven. Er zijn gelukkig nog voldoende alternatieven om te trainen en fit te blijven. Je kunt bijvoorbeeld gaan hardlopen of fietsen. Dit kun je prima alleen of samen doen zonder de corona regels te overtreden. Het is wel belangrijk om niet te hard van stapel te lopen. Bouw het rustig op, zo voorkom je blessures. Als je geen inspiratie kunt vinden en je hebt ook niet zo 1-2-3 een maatje om mee te sporten, dan kan personal training uitkomst bieden.

Personal training corona

Personal training is in corona tijd een goede manier om verantwoord te trainen. Een personal trainer is opgeleid om je goed te begeleiden. Ook helpt een personal trainer om je te motiveren en inspireren. Alleen al het feit dat je een afspraak met een personal trainer in je agenda hebt staan, motiveert je om te trainen. Je gaat die afspraak natuurlijk niet afzeggen! Bij veel sportscholen is het mogelijk om onder de noemer “personal training corona” een tijdslot met een van de trainers te boeken. Je spreekt dan in je tuin, in het park of op het strand met de trainer af. De trainer heeft jouw training al voorbereid en je kunt meteen aan de bak. Het is ook mogelijk om online training te volgen. Via live stream of via een vooraf opgenomen video.

Sporten met je huisgenoten

Naast personal training, kun je ook prima met je huisgenoten sporten. Huisgenoten zijn immers niet gebonden aan de anderhalve meter regel. Dus als je bijvoorbeeld een zoon van een jaar of zeventien hebt, dan kun je met hem een training in de tuin doen. Een sessie kickboksen, body workout of een bootcamp kun je ook prima met het hele gezin doen. Naast de positieve effecten voor het lichaam, bouw je ook aan een bijzondere sportieve gezinsband. Ineens blijkt je dertienjarige dochter bloedfanatiek tijdens bootcamp en neemt ze het hele gezin op sleeptouw.