Het lichaam is een doorlopend bouwproject met eiwitten in de eerste plaats als bouwmaterialen, koolhydraten en vetten als brandstof, en ten slotte vitamines, mineralen, water en bioactieve stoffen als hulpmiddelen.

Koolhydraten, vetten en eiwitten worden macronutriënten genoemd. Vitaminen en mineralen worden micronutriënten genoemd. Koolhydraten leveren 4 kcal per gram, vet 9 kcal per gram, eiwit 4 kcal per gram en alcohol 7 kcal per gram.

Vitamines zijn nodig om te overleven

Er zijn nu voedingsstoffen die we niet zelf kunnen maken en dus uit voedsel moeten halen. We noemen dit essentiële voedingsstoffen, zoals vitamine C.
Er zijn ook enkele voedingsstoffen die we zelf produceren, maar die we moeten aanvullen uit voedsel. Deze noemen we semi-essentieel. Ons lichaam haalt vitamine D uit zonlicht, maar in landen met heel weinig zonlicht moet je dit zeker aanvullen met vitamine D uit voedsel, en als dat niet genoeg is, vul het dan aan met supplementen.

Tips om gezond te eten

In elk onderdeel van de Schijf van Vijf vind je volop gezonde en duurzame opties. Dat is genieten en voor jezelf en de wereld zorgen. Hier zijn 6 tips voor gezond eten.

  1. Veel groenten en fruit
    Minimaal 250 gram groente en 2 porties fruit per dag is heel gezond. Als je veel fruit en groenten eet, verminderen ze het risico op hart- en vaatziekten en darmkanker.
  2. Vooral volle granen
    Volkorenbrood, volkoren pasta, zilvervliesrijst, volkoren couscous: als je genoeg van dit alles eet, verklein je het risico op hart- en vaatziekten en darmkanker.
  3. Meer groenten en minder vlees
    Dit is goed voor jou én het milieu. Je kunt kiezen uit vis, bonen, vlees, noten en eieren. Ook totaal geen vlees is goed. En neem niet te veel zuivel.
  4. Zachte en vloeibare vetten
    Onverzadigde vetten zijn goed voor je bloedvaten en een goed cholesterol. Denk aan olie en magere margarine.
  5. Ongezoete dorstlessers
    Je lichaam heeft elke dag vocht nodig, maar extra suiker? niet nodig! Daarom bevat de Schijf van Vijf caloriearme dranken: water, koffie en thee.
  6. Eet niet te veel en niet te vaak
    Producten buiten de schijf van vijf bevatten vaak veel zout, suikers, verzadigd vet of weinig vezels. Op z’n tijd kan je gerust iets buiten de schijf van vijf nuttigen. Maar niet te vaak. Probeer je vast te houden aan onze tips om gezond(er) te eten.